Publicerad:

Senast ändrad:

Munkedalsskolans fritidshem – vinnare i tävlingen Kök & Pedagogik 2020

bild på en smörgås med gurka och paprika i ett roligt mönster. 

Munkedalsskolans fritidshem har genom sitt arbete med modellen ”En bra start på dagen”, där eleverna är med och lagar frukost, tagit hem en delad seger i tävlingen Kök & Pedagogik 2020.

Juryns omdöme

Genom att varje dag ta tillfället i akt att involvera eleverna i frukostberedningen gör fritidshemmet en betydande insats för att etablera likvärdiga och hälsosamma matvanor.


Samtidigt som barnen lär sig samarbeta och att laga mat väcks också nyfikenhet och intresse för maten och dess ursprung.


Genom att locka fler elever att äta, och kunna laga, frukost stöttar fritidshemmet fler elever att kunna tillgodogöra sig skolundervisningen och att bli självständiga individer.


En bra start på dagen

Sedan hösten 2019 arbetar Munkedalsskolans fritidshem enligt modellen ”En bra start på dagen”, där elever i åk 3–6 är med och förbereder frukosten.


Nu när de äldre eleverna fixar sin frukost, tillsammans med en pedagog, så har det blivit väldigt populärt att vara på morgonfritids, säger Ingrid Rosell, lärare.


Hon berättar att eleverna bland annat har fått lära sig koka och steka ägg, koka olika sorters gröt och göra smoothies. Det används mycket mer grönsaker och även frukt. Dessutom har vi sett att det är viktigt hur man presenterar frukosten. Finare uppläggning – fler som äter.

Mer information

Läs mer om Munkedalsskolans fritidshems arbete på Kost & Närings webbplats.


Där kan du också ta del av de två andra vinnande bidragen i tävlingen Kök & Pedagogik 2020.

Tipsa webbredaktionen