Publicerad:

Senast ändrad:

Ett nytt recept för skolmåltider – delprojekt måltidsmiljö

På en tallrik har morötter, rödbetsburgare, potatismos, sallad och några färska basilikablad lagts upp.

Måltidsavdelningen arbetar för fullt med det nationella projektet "Ett nytt recept för skolmåltider". Munkedal är en av fyra testkommuner som fått möjlighet att prova nya arbetssätt kring hållbara måltider. Projektet innehåller flera mindre delprojekt och just nu är det måltidsmiljön som är i fokus. Delprojektet har fallit så väl ut att arbetssättet kommer att användas även i fortsättningen.

Satsningen är ett innovationsprojekt mellan Vinnova och Livsmedelsverket där olika metoder ska testas, utvärderas och på sikt implementeras.


Projektet ska utveckla framtidens hållbara skolmåltidssystem för att på ett bättre sätt kunna ta vara på den tillgång som skolmåltiden är – från jord till bord, och tillbaka igen.


Den första prototypen som testades i projektet var en matmarknad på skolgården och den andra var en satsning på elevinfluencers, eller foodfluencers, i matsalen.


Läs mer om matmarknaden

Läs mer om foodfluencers


Måltidsmiljön

De senaste veckorna har även en tredje prototyp kring måltidsmiljön testats i Kungsmarksskolans matsal. Den bestod av fyra mindre lösningar som testats och utvärderats för att på sikt kunna identifiera nya arbetssätt som utvecklar måltiderna i en mer hållbar riktning, med en tydlig koppling till det pedagogiska uppdraget.


 

Den första delsatsningen gick ut på att ett rum innanför den stora matsalen inreddes till en Tyst kupé för en extra lugn måltidsstund med möjlighet till återhämtning. Ommålning i dämpad grågrön färgskala, gröna växter, skärmväggar, ljuddämpning och luftigare möblering är exempel på insatser som gjorts i rummet.


 

En avskärmning med växtväggar i en del av den stora matsalen har också gjorts för att skapa en mer ombonad och avskild känsla. Dekorationer och färger har även här anpassats för att skapa mer harmoni och en upplevelse av ”rum i rummet”. Den önskade effekten för dessa två satsningar är att elever upplever att måltidsmiljön bidrar till matro, umgänge och trygghet.



Ett annat deltest var införande av visningstallrikar i serveringslinjen. Båda lunchrätterna som dagligen serveras lades upp på tallrikar så att eleverna tydligt kunde se vad maten innehåller. Syftet är att inspirera eleverna till att äta mer varierat och att visa hur en smakfull och färggrann uppläggning kan bidra till ökad aptit. Visningstallriken syftar också till att öka förståelsen för portionsstorlek och tallriksmodellen utan pekpinnar.


 

Det fjärde deltestet som gjordes var att under fem dagar arbeta med konceptet Food fun facts. Modellen är inspirerad av Grej of the day och bygger på att eleverna först får en ledtråd kopplat till dagens måltid innan de kommer till matsalen, för att sedan på plats i matsalen få ta del av fakta/kuriosa kring maten via digitala skärmar. Fakta-delen har högstadieelever hjälpt till att arbeta fram i ämnet hem- och konsumentkunskap. Syftet är att väcka nyfikenhet men också att höja kunskapen om varifrån maten kommer och medvetenheten om hållbar mat.


Läs mer om projektet "Ett nytt recept för skolmåltider"



Tipsa webbredaktionen