Munkedals kommunvapen

Trygghetslarm

Avgift för trygghetslarm?

Trygghetslarm kostar 227 kronor per månad, om avgiftsutrymme finns. Larmet är en del av hemtjänsten och beräknas efter inkomsten.

 

Exempel:
Trygghetslarmet kostar 227 kronor
Avgiftsutrymmet är 100 kronor

 

I detta fall blir kostnaden för trygghetslarm 100 kr eftersom det är vad man har möjlighet att betala.

 

Trygghetstelefon

Med hjälp av en trygghetstelefon kan du snabbt komma i kontakt med hemtjänsten och få hjälp om du till exempel ramlat. Trygghetstelefonen består av en larmdosa med inbyggd högta­lare och antenn, samt en larmknapp att ha runt halsen eller på armen.

 

Du ansöker om trygghetstelefon genom att kontakta kommunens biståndshandläggare. Telefonen installeras i din bostad av hemtjänstpersonal, vilka kommer hem till dig, när du tryckt på din larmknapp.

 

För att kunna ta del av insatsen trygghetstelefon måste du sam­tycka till att lämna ut dina personuppgifter. Du måste även lämna ut en nyckel till din bostad.

 

Larmdosan ringer via mobilnätet, och behöver inte anslutas till ett telejack utan kopplas endast in i ett eluttag i ditt hem. Ef­tersom larmet inte kopplas till din telefon, får du inga samtalskost­nader när du larmar eller testlarmar. Trygghetstelefonen är åsk­skyddad, så dra inte ur strömkontakten.

 

Larmdosan placeras på den mest optimala platsen i bostaden för mottagning av signaler, flytta därför inte på utrustningen.

Trygghetstelefonen fungerar när du är inne i din bostad och med cirka 100 meters omkrets utanför bostaden.

Trygghetstelefonen är till för att påkalla hjälp för din dagliga livsföring. Är du akut sjuk ska du ringa 1177 eller 112.

Digital trygghetskedja

Din trygghetstelefon är digitaliserad, vilket innebär att din telefon övervakas och kan kontrolleras på minutnivå. Kedjan består av larmdosa, digital kommunikation och larmcentral. Örebro larmcen­tral svarar på anrop och kontrollerar utrustningen samt ser till att hemtjänstpersonal kommer hem till dig när du larmar.

Hur fungerar telefonen?

När du behöver hjälp så trycker du på larmknappen. Telefo­nen/larmdosan ringer automatiskt upp ett telefonnummer till larm­centralen. Du får prata med en person som sitter i Örebro, och be­skriva vad du behöver hjälp med. När du hör att personen svarar på ditt larm, kan du tala rätt ut i rummet.

Du behöver inte vara i larmdosans omedelbara närhet. Om du be­finner dig i närliggande rum eller strax utanför din bostad, kan du alltid trycka på larmknappen.

 

Örebro larmcentral ringer upp hemtjänsten, beskriver ditt ärende och dirigerar personalen till din adress.

Om du inte svarar på anrop när du tryckt på larmknappen, kon­taktar larmcentralen hemtjänten, vilka åker hem till dig, och kon­trollerar varför du inte svarar.

 

Larmknappen tål vatten, ta därför inte av dig den när du är i bad­rummet, du kan behöva hjälp. Undvik att ta av dig armbandet när du åker hemifrån, det är lätt att glömma att ta på det igen.

Kan jag lita på tekniken?

Ja, för det mesta. När det brister i kommunikationskedjan får larm­centralen veta det och samarbetar med kommunen för att åtgärda fel. Det finns omständigheter som vi inte råder över, exempelvis strö­mavbrott.

 

Din larmdosa har reservbatteri för cirka 48 timmar vid strömav­brott. Hemtjänsten får information från larmcentral och förstärker med tillsynsbesök vid behov.

Om du inte tryckt på larmknappen på en månad, ringer larmcen­tral upp dig och ber dig trycka på larmknappen, för att se att allt fungerar.

Uppsägning

Kontakta din biståndshandläggare för att säga upp beslut om trygg­hetstelefon.

 

Kontakta hemtjänstpersonal för återlämnande av utrustning. Ring telefonnumret som står på etiketten på larmdosan, om du inte vet vart du ska ringa. Din nyckel till bostaden återlämnas. Ingen uppsägningstid. När utrustningen hämtas upphör avtalet.

Kvalitetsgaranti

Vi garanterar dig att svara inom fem minuter när du larmar. Vi ga­ranterar att vara hemma hos dig inom 30 minuter mellan 07.30-22.00 och 60 minuter mellan 22.00-07.30. Tiden räknas från det att vi tagit emot ditt larm, och under förutsättning att det råder nor­mala trafik- och väderförhållande.

Kostnad

Du betalar en fast månadsavgift för larmet. Om larmklockan går förlorad eller om trygghetstelefonen förstörs genom oaktsamhet debiteras du kostnaden enligt gällande taxa.

Jackie Evensson

MUNKEDALS KOMMUN

Munkedals kommun

455 80 Munkedal

 

Besöksadress

Centrumtorget 5, Munkedal

 

Hitta hit


Organisationsnummer:
21 20 00-13 30

 

 

KONTAKTA KOMMUNEN

Telefon: 0524-180 00

Fax: 0524-181 10

 

Skicka e-post

Sociala Medier

Facebook, Twitter och Instagrams ikoner.

OM WEBBPLATSEN 

Om kakor (cookies)

Personuppgiftslagen

Webbkarta

 

För anställda

Under uppbyggnad

Webbsidan är under uppbyggnad och fylls kontinuerligt på med mer innehåll.

MUNKEDALS KOMMUN

Munkedals kommun

455 80 Munkedal

 

Besöksadress

Centrumtorget 5, Munkedal

 

Hitta hit


Organisationsnummer:
21 20 00-13 30

KONTAKTA KOMMUNEN

Telefon: 0524-180 00

Fax: 0524-181 10

 

Skicka e-post

SOCIALA MEDIER

Facebook, Twitter och Instagrams ikoner.

OM WEBBPLATSEN

Om kakor (cookies)

Personuppgiftslagen

Webbkarta

För anställda

UNDER UPPBYGGNAD

Webbsidan är under uppbyggnad och fylls kontinuerligt på med mer innehåll.