Sidan är skriven på lättläst svenska

Lättläst om Munkedals kommun

Bild tagen från ett flygplan på Munkedals Kommun. Men ser skog och hus.

Här kan du hitta lättläst information
om Munkedals kommun.


Bara en del av informationen på kommunens
hemsida är skriven på lättläst svenska.


I listan i menyn ser du vilken
information som finns på lättläst svenska.

 

Munkedals Kommun

Munkedals kommun ligger i landet Sverige.


I kommunen bor lite över 10 500 människor.

Hälften bor på landsbygden.


I kommunen ligger det fem tätorter:

Munkedal, Dingle, Hällevadsholm, Hedekas och Torreby.

Munkedal är den största orten.


Orterna Munkedal, Dingle och Hällevadsholm

ligger nära en motorväg, väg E6.

I dessa tre orter finns det också en järnvägsstation.


I Munkedals kommun finns det

många olika sorters landskap.


I Bärfendal finns det

höga berg på jordbruksslätter.


Fjällnatur och hedlandskap finns

på Kynnefjäll i norra delen av kommunen.


I den södra delen av kommunen finns

havet med Gullmarsfjorden.

 

Munkedal

I Munkedal finns det

ett kommunhus med ett Medborgarcentrum

och ett bibliotek.


Det finns en vårdcentral, flera tandläkare,

ett apotek, en bank, ett systembolag

och flera affärer där du kan ta ut postpaket.


Det finns flera mataffärer,

flera matrestauranger

och en plats där du kan

sortera dina sopor.


Det finns också andra affärer

med annan service och andra varor.

 

Dingle

I Dingle finns det en mataffär

och flera matrestauranger.

I mataffären kan du ta ut pengar,

hämta postpaket

och köpa receptfria läkemedel.


Det finns också ett biblioteksombud,

en bensinstation

och en plats där du kan

sortera dina sopor.

 

Hällevadsholm

I Hällevadsholm finns en mataffär

där du kan ta ut pengar,

hämta postpaket och varor från

Systembolaget respektive Apoteket.


Det finns ett bibliotek, en tandläkare

och en plats där du kan sortera dina sopor.


Det finns också en bensinstation

där du kan göra bankärenden

och ladda ditt busskort.

 

Hedekas

I Hedekas finns det en mataffär

där du kan handla dygnet runt.

Mataffären är bemannad

några timmar mitt på dagen

måndag till fredag.

Övriga tider är det ingen personal

i affären,

men du kan handla ändå

och får egen nyckel via en app.


Det finns en restaurang med en kiosk,

ett bibliotek, en bensinstation

och ett äldreboende.


Det finns också en plats

där du kan sortera dina sopor.