Kommunstyrelsens förvaltning stödjer kommunstyrelsen i dess uppdrag. Förvaltningens uppdrag är att:
Kommundirektören är Munkedals kommuns ledande tjänsteman med ett övergripande ansvar för samordning, ledningssystem, strategiska frågor, säkerhetsfrågor med mera. Kommundirektören ansvarar vidare för att kommunstyrelsen får underlag för att kunna utöva sin uppsiktsplikt samt att politiska beslut genomförs och följs upp.
Läs mer om kommundirektörens uppdrag
Administrativa avdelningen utgörs av följande verksamheter:
Ekonomiavdelningen har hand om allt som rör kommunens ekonomi. Budget och bokslut, finansieringsfrågor, betalningsövervakning, ekonomiska utredningar samt inköp- och upphandlingsfrågor.
Ekonomiavdelningen ger också råd och stöd i ekonomiska frågor till övrig kommunal verksamhet.
Läs mer om upphandling och inköp
Munkedals-, Lysekils- och Sotenäs kommuner har en gemensam löneenhet som är placerad i Munkedal. Löneenheten ansvarar för de tre kommunernas löneadministration samt för pensions- och försäkringsadministration.
HR-avdelningen, Human Resources, ansvarar för personalstrategiska frågor såsom lönepolitik, arbetsmiljö, rekrytering, ledarskap, samverkan och framtida kompetensförsörjningsfrågor.
Lag- och avtalsfrågor, förhandlingar samt råd och stöd till chefer inom personalområdet ligger också inom avdelningens arbetsområde.
Till sidan med våra lediga jobb
Näringslivsutvecklaren är ett stöd för näringslivet och kommunen för ökad tillväxt. Detta sker genom att underlätta för nya affärsidéer/företag, stimulera befintliga företags utveckling samt attrahera nya företag att etablera sig.
Näringslivsutvecklaren ska vara den naturliga länken för samverkan mellan näringsliv och kommunen.
Processutveckling av kommunstrategiska processer.
Ylva Morén