Välfärdsförvaltningen består av tre avdelningar: individ- och familjeomsorg (IFO), vård och äldreomsorg samt stöd. Bemanningsenheten, biståndsenheten och MAS (medicinskt ansvarig sjuksköterska) är placerad direkt under socialchefen.
Bemanningsenheten rekryterar och bemannar timvikarier inom vård och omsorg och avdelning stöd. Bemanningsenheten har också hand om APL-placeringar och är behjälplig med scheman till verksamheterna.
Läs mer om hur du kan söka jobb som vikarie hos oss
Biståndsenheten består av tre delar: äldreomsorg, socialpsykiatri och LSS. Biståndsenheten handlägger och utreder alla ansökningar om bistånd inom dessa områden. Enhetschef är ansvarig för samtliga delar.
Biståndsenheten arbetar med personer som är vuxna och äldre. Bistånd kan bland annat vara i form av trygghetslarm, hemtjänst, korttidsvistelse eller plats på vård- och omsorgsboende (särskilt boende).
Biståndsenheten arbetar med personer som har psykisk ohälsa. Bistånd kan bland annat vara i form av boendestöd, kontaktperson, sysselsättning eller särskilt boende.
Biståndsenheten arbetar med personer som omfattas av personkrets enligt LSS, lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade. Bistånd kan bland annat vara personlig assistans, kontaktperson, ledsagare, korttidsvistelse, bostad med särskild service eller sysselsättning.
IFO består av två enheter: barn och unga-enheten (utredargrupp, familjebehandlargrupp och placeringsgrupp) samt vuxenenheten (försörjningsstödsgrupp och beroendegrupp).
Enheten arbetar med barn och unga som är placerade och med familjehem. Enheten arbetar även med inkomna ansökningar och anmälningar kring barn och unga samt med insatser till barn och unga och deras familjer.
Enheten består av två delar: försörjningsstöd och beroende.
Personalen inom försörjningsstöd arbetar med att ta emot ansökningar om stöd till personer som behöver ekonomisk hjälp.
Personalen erbjuder samtalsstöd för vuxna med missbruks- och beroendeproblematik. Även anhöriga erbjuds stöd.
Inom avdelningen vård och äldreomsorg ryms hemtjänst, hemsjukvård, vård- och omsorgsboenden, korttidsplatser, rehabenheten, dagverksamhet för personer med demens, anhörigstöd och frivilligarbete.
Hemtjänsten i Munkedals kommun är uppdelad organisatoriskt i områdena Hedekas, Munkedal och Svarteborg (Dingle och Hällevadsholm).
Hemtjänsten hjälper bland annat de som bedömts behöva personlig omvårdnad, sjukgymnastik och/eller med praktisk hjälp i hemmet, exempelvis städning, inköp, matlagning, post och bankärenden.
Hemsjukvården finns för de som har en funktionsnedsättning, fysisk eller kognitiv, och behöver bestående sjukvård i hemmet.
Vård- och omsorgsboenden är äldreboenden. I Munkedals kommun finns det fyra boenden.
Rehabenheten ansvarar för att utföra rehabilitering och omvårdnad på korttidsboende, i det egna hemmet och på särskilda boenden. Rehabilitering kan vara sjukgymnastik eller arbetsterapi. Rehabenheten hjälper också till med hjälpmedel som underlättar vardagen för personer som har olika funktionsnedsättningar, till exempel inom neurologi, ortopedi och reumatologi.
Dagverksamheten för personer med demenssjukdom riktar sig till personer som har en diagnostiserad demenssjukdom och som bor hemma. För att få komma till dagverksamheten behöver man ha ett biståndsbeslut. Dagverksamheten syftar till att få gemenskap med andra, stimulans för att bibehålla sina funktioner men även som avlastning för anhöriga.
Läs mer om dagverksamheten för personer med demenssjukdom
På Kafé Drop-in kan anhöriga komma för gemenskap, information och föreläsningar. Kafé Drop-in finns på Träffpunkt Centrumtorget 4 i Munkedal där även den sociala frivilligverksamheten är baserad.
Läs mer om anhörigstöd och frivilligverksamhet
I Munkedals kommun finns en särskild sjuksköterska som arbetar med personer som har demens.
Avdelning stöd arbetar med sysselsättning, LSS och socialpsykiatri.
Arbetsmarknadsenheten arbetar med arbetsmarknadspolitiska insatser och sysselsättning för personer som har socialmedicinska- och fysiska handikapp. Deltagarna erbjuds kompetenshöjande inslag genom utbildningsinsatser och praktik i offentlig verksamhet och i privata företag.
Läs mer om daglig verksamhet, arbete och sysselsättning
Inom Arbetsmarknadsenheten arbetar integrationssamordnare och integrationsassistenter som hjälper nyanlända att få möjlighet att utveckla och stärka sina resurser för att bli delaktig i samhället, men också för att samhället ska kunna tillvarata den kompetens som en nyanländ kan tillföra. Enheten arbetar med introduktioner till samhället och arbetslivets olika arenor.
Avdelningen ansvarar för stödboendet som finns i kommunen. Stödboendet är en insats för ensamkommande barn.
Läs mer om integrationsarbetet
Verksamheten ansvarar för stöd och service till personer med funktionshinder och som har rätt till insatser enligt lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade, LSS.
Munkedals kommun erbjuder stöd för personer med en psykisk funktionsnedsättning genom boendestöd och/eller en kontaktperson.
Läs mer om psykisk funktionsnedsättning
Den medicinskt ansvariga sjuksköterskan har ett övergripande ansvar för kommunens hälso- och sjukvård inom särskilt boende, hemsjukvård och dagverksamhet.
Den medicinskt ansvariga sjuksköterskan medverkar i vårdutveckling och kvalitetssäkring samt samverkar med region och övriga kommuner i hälso- och sjukvårdsfrågor.
Medicinskt ansvarig sjuksköterska ansvarar för att:
Senast ändrad: 2019-10-08
Sidansvarig: Lotta Karlsson
Munkedals kommun
455 80 Munkedal
Besöksadress:
Centrumtorget 5, Munkedal
Organisationsnummer:
21 20 00-13 30
Telefon: 0524-180 00
E-post: kommun@munkedal.se
Ordinarie öppettider:
Måndag - torsdag: kl. 08:00-16:30
Fredag: kl. 08:00-16:00
Felanmäl bristande tillgänglighet: