Post från kommunen

Med en digital brevlåda kan du få post från kommuner och andra myndigheter digitalt i stället för på papper. Det är en smidig hantering av information som även ger minskad administrativ tid, ökad säkerhet, kostnadsbesparingar och en minskad miljöpåverkan.

 

Om du redan har anslutit dig till en digital brevlåda kommer du automatiskt att få delar av kommunens post digitalt. Annars kommer du att få all post från kommunen till din fysiska brevlåda.

Så fungerar digitala brevlådor

Med hjälp av en uppkopplad enhet (dator, smarttelefon eller surfplatta) och e-legitimation kan du läsa din digitala post dygnet runt var du än befinner dig. Digital post skickas på ett säkert sätt och ingen obehörig kan läsa eller komma åt din post eftersom du loggar in med din e-legitimation.

Så får du din post digitalt

Du som idag redan har en digital brevlåda behöver inte göra något särskilt för att ta emot digital post från kommunen. Du som önskar få digital post från kommunen och andra myndigheter kan kostnadsfritt skaffa dig en digital brevlåda. Vid behov har du även möjlighet att ge någon du litar på rättighet att ta del av din digitala brevlåda.

Om du inte har en digital brevlåda

Du som idag inte har, eller som väljer att inte skaffa en digital brevlåda, kommer fortsätta få din post från Munkedals kommun i din fysiska brevlåda.
Har du redan en säker digital brevlåda, men inte vill att post från just Munkedals kommun ska skickas dit, så ändras det enkelt i inställningarna i brevlådelösningen.

Så skaffar du en digital brevlåda

För att börja ta emot din post digitalt behöver du skaffa en digital brevlåda med hjälp av din e-legitimation. Det finns idag tre digitala brevlådor som du kan välja bland och det kostar inget att skaffa en:


Välj den brevlåda som passar dig bäst. Vill du ta emot digital post från både offentliga aktörer och från privata företag väljer du Billo eller Kivra. Om du enbart vill ha post från offentliga aktörer i din brevlåda väljer du Min myndighetspost.

Mer information om digital brevlåda

Vill du ha mer information om hur du skaffar en digital brevlåda är du välkommen till närmsta bibliotek. Du kan även läsa mer på Skatteverkets hemsida: Skatteverket – Digital brevlåda

Har du frågor eller funderingar?

Du är alltid välkommen att kontakta oss.

 

Medborgarcentrum Munkedals kommun

Telefon: 0524-180 00.

E-post: kommun@munkedal.se

Senast uppdaterad:

Sidansvarig: Webb Redaktion