Sidan är skriven på lättläst svenska
Lättläst - Kris och säkerhet
All information om
räddningstjänst finns
på kommunalförbundet
Räddningstjänstförbundet
Mitt Bohusläns webbsida.
Vid nödläge ringer du 112
112 är det telefonnummer
du ska ringa
när du behöver akut hjälp.
Till exempel om du är skadad,
det har hänt en olycka
eller om det brinner.
När du ringer SOS Alarm:
- Förklara utförligt om vad som har hänt.
- Berätta vem du är och varifrån du ringer.
- Tala om hur många skadade det är
och vilken typ av skador det handlar om.
Om det börjar brinna tänk på att:
- Rädda
- Varna
- Larma 112
- Släcka
Första hjälpen
Om någon drabbats av en olycka
eller plötsligt blivit sjuk
kan de första minuterna
vara skillnaden mellan liv och död.
Giftinformation
Om du tror att någon blivit förgiftad
ska du ringa 112.
Om det inte är brådskande
ringer du Giftinformationscentralen,
telefon 08-33 12 31.
VMA-signal
(Viktigt meddelande till allmänheten)
Vid en olycka
som rör alla i kommunen
kan räddningstjänsten
snabbt nå alla med information.
Detta gör de genom att
utlösa signalen VMA
– Viktigt Meddelande till Allmänheten
via tyfonanläggningar i samhällena.
Det är ett högt ljud utomhus
som låter som en tuta eller mistlur.
Lyssna på radio P4 Väst
för mer information
när du hör signalen.
Läs mer om vilken frekvens Radio P4 Väst finns på hos dig
Brottsförebyggande rådet
Munkedals kommun har ett
brottsförebyggande råd
som kallas för EST,
Effektiv samordning för trygghet.
Rådet består av tjänstemän
från kommunen samt polis,
bostadsbolag och företagarförening.
Tillsammans arbetar rådet
för att minska och förhindra brott
i kommunen.
Munkedals kommun
Kontaktuppgifter
Besöksadress
Kommunhuset Forum
Centrumtorget 5
455 30 Munkedal
Postadress
Munkedals kommun
455 80 Munkedal
Senast ändrad:
Sidansvarig: Webbredaktion Munkedal