Barn och elever med ett annat modersmål än svenska har rätt till modersmålsundervisning i skolan.
Med modersmål menar man vanligtvis det eller de första språk som talas i hemmet. Modersmålet har stor betydelse för barns språk-, personlighets- och tankeutveckling. Ett välutvecklat modersmål ger bra förutsättningar att lära sig svenska som andra språk.
I förskolan och förskoleklassen arbetar man med modersmålsstöd för att barn med annat modersmål än svenska ska få möjlighet att utveckla sin förmåga att kommunicera såväl på svenska som på sitt modersmål. Personalen anpassar aktiviteter, arbetssätt, miljö och material efter barnens behov. Särskilda åtgärder som tvåspråkig personal eller kulturstödjare kan vara ett komplement. Även barnens föräldrar är en viktig tillgång och resurs för barns språkutveckling. Det är förskolechefen som ansvarar för utformning och genomförande av modersmålsstöd.
Modersmål är ett eget ämne i grund- och gymnasieskolan med egen kursplan som man får betyg i. Modersmålsundervisning kan anordnas utanför den garanterade undervisningstiden. Rätten till modersmålsundervisning i skolan är reglerad i skollagen.
Modersmålsundervisning erbjuds elever om en eller båda vårdnadshavarna har annat språk än svenska som modersmål. Undervisning i modersmål erbjuds om det är elevens dagliga umgängesspråk i hemmet och om eleven har grundläggande kunskaper i språket.
Adoptivbarn med annat modersmål och med grundläggande kunskaper i språket har också rätt att få modersmålsundervisning. Det är rektor som fattar beslut om en elev har rätt att få modersmålsundervisning eller inte.
Modersmålsundervisningen ska främja elevers utveckling till att bli aktivt tvåspråkiga med ökad möjlighet till bibehållen identitet och kulturkompetens. Forskning har visat att elever som har modersmålsundervisning har fördelar av undervisningen även när det gäller att utvecklas i svenska språket och möjligheten att få betyg i andra skolämnen.
En plats i modersmålsgrupp innebär obligatorisk närvaro. För att vara berättigad till modersmålsundervisning gäller följande:
Modersmålsundervisning i något av de fem minoritetsspråken finska, samiska, meänkieli, romani chib och jiddisch kan erbjudas även om det inte är dagligt umgängesspråk eller om eleven saknar grundläggande kunskaper. För att ordna undervisning i något av de nationella minoritetsspråken räcker det med att en elev ansökt om undervisning och under förutsättning att det finns en lärare som bedöms kunna undervisa i språket.
Senast ändrad: 2019-08-22
Sidansvarig: Marie Wackfelt
Munkedals kommun
455 80 Munkedal
Besöksadress:
Centrumtorget 5, Munkedal
Organisationsnummer:
21 20 00-13 30
Telefon: 0524-180 00
E-post: kommun@munkedal.se
Ordinarie öppettider:
Måndag - torsdag: kl. 08:00-16:30
Fredag: kl. 08:00-16:00
Felanmäl bristande tillgänglighet: