Specialpedagogik
Specialpedagog i förskolan och på familjecentralen
Specialpedagogen i förskolan är en stöd och resursfunktion främst riktat till kommunens förskolor och pedagogiska omsorg.
- Utifrån aktuella styrdokument arbeta med konsultation, observation, kartläggning, utredning, rådgivning och handledning till personal och arbetslag.
- Arbetets inriktning och syfte ska vara främjande för barns utveckling.
- Arbetet ska verka för ett förebyggande och hälsofrämjande klimat.
- Arbetet utgår ifrån ett salutogent förhållningssätt genom att upptäcka och stödja utvecklande relationer, miljöer, styrkor och förmågor.
- Samverka med övriga aktörer inom verksamhetsområdet i kommunen samt externa medarbetare.
- Ingå i förskolornas BHM och där bidra med specialpedagogisk kompetens.
Specialpedagog
Specialpedagogisk kompetens är en stöd- och resursfunktion som finns på kommunens respektive skolor.
- Arbeta förebyggande med tidiga insatser för att främja barn och ungas lärande, positiva utveckling och hälsa.
- Ingå i rektors elevhälsateam och där bidra med specialpedagogisk kompetens.
- Utföra specialpedagogiska utredningar och läs- och skrivutredningar.
- Delta i nätverksarbete kring elever.
- Samverka med skolledning, övriga professioner i Resursteamet och externa kontakter.
- Bidra med kompetensutveckling i kommunen.
Mia Elofsson
Senast uppdaterad:
Sidansvarig: Lena Cullberg