Publicerad:

Senast ändrad:

Gemensam satsning kring ungas alkoholvanor

Flera personer vid ett bord framför Systembolaget i Munkedal.

Representanter från kommunen, systembolaget och länsnykterhetsförbundet genomförde en informationssatsning inför valborg.

Inför valborg inleddes en ny gemensam satsning utanför Systembolagets butik i Munkedal med budskapet: Köp inte ut - bjud inte hemma. Bakom kampanjen stod Systembolaget, tre av kommunens förvaltningar, Polisen och Länsnykterhetsförbundet.

- Enligt kommunens drogvaneundersökning är det många ungdomar som uppger att de blir bjudna på alkohol hemma. Nära en tredjedel av ungdomarna säger det i vår undersökning, säger folkhälsostrateg Linn Karlsson.

 

Systembolaget ligger bakom initiativet då de möter många vuxna som tror att man får köpa ut alkohol till sina barn som ännu inte fyllt 20 år men är myndiga.

 

Utanför butiken fick kunderna göra ett quiz, det bjöds på alkoholfri dryck och representanter från Systembolaget, Länsnykterhetsförbundet, välfärdsnämnden, kommunstyrelsen och kultur- och utbildningsförvaltningen delade ut information.

 

Satsningen planeras även inför skolavslutningen och studenten.

 

Parallellt med informationssatsningen har samtliga högstadieelever fått en föreläsning av Gryning vård om droger, alkohol och kriminalitet.

 

Mer information

IQ:s tonårsparlör för föräldrar

 

 

Tipsa webbredaktionen