Specialkost och anpassade måltider
Munkedals kommun tillhandahåller specialkost och anpassade måltider till barn, elever och pedagoger som inte kan äta enligt den ordinarie matsedeln.
Utbudet grundar sig på skollagens krav på näringsriktiga måltider och bygger på Nationella rekommendationer för specialkost och anpassad måltid i förskola och skola. Klicka på länken för mer information.
Ansökan via e-tjänst
Vid behov av specialkost och/eller anpassade måltider ska en ansökan via e-tjänst göras inför varje nytt läsår, eller vid inskrivning på ny förskola/skola.
Intyg att bifoga med ansökan i e-tjänsten
Intyg från vårdinrättning eller journalutdrag ska bifogas vid specialkost av medicinska skäl samt vid anpassade måltider med fast veckosedel. Observera att det är den enhet där utredningen är gjord som ska skriva intyget.
Laktosreducerad kost (max 3 gram/måltid) är undantaget kravet på intyg, Vid laktosfri kost serveras helt mjölkfri mat, vilket då kräver intyg.
Intyget eller journalutdraget får ej vara äldre än tre år. För de livslånga sjukdomarna celiaki och diabetes godkänns intyg som är äldre än tre år.
I e-tjänsten kan du ansöka om
- Specialkost på grund av allergier eller intoleranser. Intyg från vårdinrättning eller journalutdrag bifogas (undantag laktosreducerad kost).
- Vegetarisk kost eller kost utan fläsk. Inget intyg bifogas.
- Anpassad måltid med fast veckomatsedel (se nedan) på grund av särskilda behov. Intyg från vårdinrättning eller journalutdrag bifogas.
Fast veckomatsedel
Måndag: Köttbullar och makaroner
Tisdag: Hamburgare och bröd
Onsdag: Pannkakor
Torsdag: Köttfärssås och spagetti
Fredag: Chicken nuggets och klyftpotatis
Övriga anpassningar - kontakta rektor
Vid andra nödvändiga mat- och måltidsanpassningar kontaktar vårdnadshavare rektor för separat hantering utanför e-tjänsten.
Indragen rätt till specialkost och anpassad måltid
Om en matgäst under två veckors tid inte gjort anspråk på överenskommen specialkost eller anpassad måltid, utan att frånvaro meddelats, informerar måltidsverksamheten rektor om att specialkosten/den anpassade måltiden kommer att upphöra om ytterligare en vecka. Specialkosten/måltidsanpassningen kan åter bli aktuell efter godkännande av rektor.
Avanmälan av specialkost och/eller anpassad måltid
Om behovet av specialkost och/eller anpassad måltid upphör ska en avanmälan till köket göras av vårdnadshavare/myndig elev/pedagog.
Vid byte av förskola/skola görs en ny ansökan till den nya förskolan/skolan, och avanmälan görs till den gamla förskolan/skolan.
Vid frågor
Har du frågor om specialkost eller anpassade måltider i förskola och skola, kontakta enhetschef Magnus eller Sandra för önskat område.
Enhetschef måltid centrala Munkedal:
Magnus.eriksson@munkedal.se
0524-180 13
Enhetschef måltid norra Mukedal:
Sandra.ostwald@munkedal.se
0524-183 98
Vid händelse av födoämnesreaktion
Rapport av händelse vid en födoämnesreaktion fylls i av vårdnadshavare eller berörd personal tillsammans med barn/elev direkt efter händelsen.
Rapporten skickas till rektor med kopia till måltidsenheten.
Blankett Rapport av händelse vid födoämnesreaktion Pdf, 57.9 kB.